Blender でクロスシムを使った服のモデリング
目次
クロス縫合スプリング
服をクロスシムで動かす場合、縫合部分がないためにしわが不自然になりがちだ。服をパーツごとに分離して縫合スプリングを使うことで、比較的自然なしわになる。
marvelous designer is king, but blender can do some pretty decent cloth modelling. i used no addons fors this
#blender3d #simulation #MarvelousDesigner pic.twitter.com/mxiTZ8gUWZ— 100drips (@100drips) August 23, 2019
外部リンク
空気圧
バージョン 2.82 からは空気圧(Pressure)が使える。これを使うと簡単にクッションやソファがモデリングできる。
障害物オブジェクトにコリジョンを付け、クロスシムメッシュに貫通させた状態でシミュレーションを開始すると、障害物を回避してシミュレーションできる。
シミュレーションを開始してから、手動で移動させてもコリジョンは機能する。
絞りを作る
- クロスシムの空気圧を有効にする
- クロスシムのセルフコリジョンを有効にする
- トーラスにコリジョンを付ける
- アニメーションを開始して、トーラスを縮小する
外部リンク
How to vacuum-pack your Suzanne monkey (to keep her fresh) in Blender #b3d pic.twitter.com/Sr0JXxLJW9
— Jan van den Hemel (@JanvandenHemel) August 30, 2020
スカルプトのポーズブラシ
ポーズブラシで変形ターゲットをクロスシミュレーションにすると、関節部分にしわができるようになる。
外部リンク
Cloth Sculpting improvements in Blender 2.91
アドオン
無料
Modeling Cloth Addon
fabric-o-matic
布のプロシージャルノードアドオン。
Seams to Sewing Pattern (v 0.6, for 2.8 and 2.9)
UV シームから型紙を作るアドオン。
blender Seams to Sewing pattern
UV を型紙として縫製パターンを生成するアドオン。
Taremin Shoelaces
靴紐のような編み目のカーブを生成するアドオン。
有料
Garment Tool($40+)
Simply Cloth($33)
布の物理シムのパラメータを設定するアドオン。
The Cloth Library Addon For Blender Version 2($15)
縫製パターンを選んで、シミュレーションを実行するだけで服を着せられるアドオン。
Clothfx - Dynamic Cloth Tearing($30)
布を破くアドオン。
Simply Wrap Pro($15~$44)
オブジェクトに巻き付くメッシュやカーブを作成するアドオン。
外部リンク
Folding Cloth quick method - inspired by @FlippedNormals - #b3d #blender3d pic.twitter.com/UHU8uv2wwV
— ibotpl (@IboTpl) July 21, 2020
How to add stitches on a surface in #blender #b3d pic.twitter.com/klzvzjQW8B
— Jan van den Hemel (@JanvandenHemel) November 9, 2020
10秒でわかる気がする”寝起きっぽい布団”の作り方です🤤#b3d pic.twitter.com/yeMiRJeNL7
— 牛乳瓶 (@milk_scope) March 6, 2021
Surface deform modifierを使って、体のラインに沿った装飾を平らな状態で作ったときのメモ#b3d pic.twitter.com/iNG6eJa8K5
— うさこ (@usako2usako) March 10, 2021
Don't delete the default cube today. Make it into a sofa. #blender #b3d pic.twitter.com/UmlkoRMLKg
— Jan van den Hemel (@JanvandenHemel) May 22, 2021
◆Blenderでベッドのシーツを作る方法
— ととり (@Jpw2N) July 29, 2021
布の周りの頂点をピン止めしてシェイプキーで中央に寄せています。布は斜めにしたり、少し頂点を動かすことでしわができてそれっぽくなります。#blender #b3d #3DCG pic.twitter.com/BGAqMNs8SL
The edges or creases on the sides of cushions and sofas are called “decorative edges” and this video looks at how to add them to your quad topology base or complex 3D scanned models. #blender #b3d pic.twitter.com/H86ZwoWomJ
— Jan van den Hemel (@JanvandenHemel) October 11, 2021
If you want an easy way to make a pillow, look no further! Taking advantage of both the Cloth modifier and the Cloth Brush, we can create a nice fluffy pillow in a couple of minutes. #blender #b3d pic.twitter.com/dpdNcotbrX
— Jan van den Hemel (@JanvandenHemel) March 8, 2022
Daily #blender tip: Mixing Cloth Simulations and Weight Painting / Rigging... #b3d pic.twitter.com/c4Piaj8Tas
— Jan van den Hemel (@JanvandenHemel) July 1, 2022
Previously we looked at creating a simple dress and animating it using a blend between Cloth simulation and weight painting for an Armature. We can use this animated simple dress to animate a more detailed dress that would be challenging to animate with a Cloth sim. #blender #b3d pic.twitter.com/pYxNL6LvPD
— Jan van den Hemel (@JanvandenHemel) July 8, 2022
You can easily create clothes around your character by using the Sewing function of the Cloth sim. It works best if you use the settings demonstrated in the video. #blender #b3d pic.twitter.com/yubKO2eEaq
— Jan van den Hemel (@JanvandenHemel) June 17, 2022
Did you know the Cloth sculpting brush actually has 8 different deformation types? If you want to get the most out of this brush for sculpting clothes, you should definitely know about these. #blender #b3d pic.twitter.com/Lgn71XUF80
— Jan van den Hemel (@JanvandenHemel) June 13, 2022
Daily #Blender Tip: You can easily create clothes around your character by using the Sewing function of the Cloth sim. It works best if you use the settings demonstrated in the video. #b3d pic.twitter.com/4TpElata7U
— Jan van den Hemel - jan@socel.net (@JanvandenHemel) December 18, 2022
有料動画
Blender Workflow: Cloth retopology for game asset creation